A Titanic katasztrófája:
Az egész világ megdöbbent a híren 1912. április 15.-én,hogy az Elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic az első útján az óceán habjaiba merült örök álomba.A hajó utasainak mint a fele lelte halálát a katasztfófa során.A tenger mélyén még ma is találni elsüllyedt cipőket,fésűket,órákat és egyéb használati tárgyakat amik sokszor egykori gazdájukkal merültek a hullámsírba.
A katasztrófa lefolyása:
1912.április 10.-én a Titanic első útjára indult Southampton kikötőjéből New York felé.Fedélzetén 2207 utassal indult.Az építői azt mondták még Isten sem tudná elsüllyeszteni.Talán éppen ezért 14.-én a rengeteg jégjelentést figyelmen kívül hagyva egy hatalmas jégtömbnek ütköztek ami hatalmas léket ütött a hajó oldalán.A Titanic fenekébe áramlani kezdett a hatlmas mennyiségű víz.Nem is lett volna nagy baj ha a vízzáró kamrák normálisan működnek.Ám az a kamraajtó aminek az lett volna a dolga,hogy a hajót megvédje az elsüllyedéstől nem záródott le.Így a hajót megtelítette a víz.Mivel a hajó orrát érte az ütés először az telt meg így elkezdett a hajó tatja(hátulsó része) az ég felé emelkedni.Ám ezt egy idő múlva nem bírta a hajó kettétört és az orr az óceán méllye felé kezdett süllyedni.A tat még pár percig lebegett a vizen ám egymagában nem tudott fennmaradni így 600 méterre az orrtól a tatot is meg lehet találni a tenger alján.A Carpatia nevű hajó(magyar hajó,menekülteket szállított az Új világba) megkapta a Titanic segélykérő üzeneteit ám túl messze volt mintsem hogy még a tragédiát elérje.Amikor elérte a helyszínt a Titanic már a tengerfenéken nyugodott.A 2207 utasból 1559-en élték túl a hajóutat.Hihetetlen elképzleni az építők mennyire könnyelműek voltak amikor a hajót mentőcsónakokkal szerelték fel,ugyanis a hajók kis részének alig a felének jutott hely a csónaokokban.
Egy brit vizsgálat szerint a hajóról megmenekült utasok létszáma.És a mentőcsónakon leeresztett túlélők vallomása alapján:
|
A leeresztett mentőcsónakok utasainak száma az életben maradottak minimális becslése szerint |
A csónakok túlélőinek tényleges száma |
Személyzet |
107 |
210 |
Férfiutas |
43 |
126 |
Nő és gyerek |
704 |
369 |
Összesen |
854 |
705 |
A túlélők és halottak száma fedélzetek szeint:
Első osztályú utasok |
|
|
|
|
Életét vesztette |
|
|
Megmenekült |
|
115 |
férfi |
|
58 |
férfi |
5 |
nő |
|
139 |
nő |
1 |
gyermek |
|
5 |
gyermek |
Másodosztályú utasok |
|
|
|
|
Életét vesztette |
|
|
Megmenekült |
|
147 |
férfi |
|
13 |
férfi |
15 |
nő |
|
78 |
nő |
- |
gyermek |
|
24 |
gyermek |
Fedélközi utasok |
|
|
|
|
Életét vesztette |
|
|
Megmenekült |
|
399 |
férfi |
|
55 |
férfi |
81 |
nő |
|
98 |
nő |
53 |
gyermek |
|
25 |
gyermek |
Legénység |
|
|
|
|
Életét vesztette |
|
|
Megmenekült |
|
686 |
férfi |
|
189 |
férfi |
2 |
nő |
|
21 |
nő |
|
|
|
|
|
Összesen meghalt |
|
|
Összesen megmenekült |
|
1347 |
férfi |
|
315 |
férfi |
103 |
nő |
|
336 |
nő |
54 |
gyermek |
|
54 |
gyermek |
A Titanic hajónaplója:
1912. április 10.
Déli 12 óra: A hajó kifut a southamptoni kikötőből. Hajszál híján összeütközik a New York nevű amerikai óceánjáróval.
Este 7 óra: Cherbourg-ban utasokat vesz föl.
Este 9 óra: Elhagyja Cherbourg-t, az írországi Queenstown (ma: Cobh) felé.
1912. április 11.
Délután 12.30: Horgonyt vet Queenstownban, utasokat (főként kivándorlókat) és postát vesz fel. A személyzet egy tagja, egy fűtő dezertál.
Délután 2 óra: Kifut Queenstownból New York felé, 1316 utassal és 891 fő személyzettel.
1912. április 14. A Caronia jeget jelez az északi szélesség 42°,nyugati hosszúság 49-51° területen.
Du. 1 óra 42 perc: A Baltic jeget jelent az északi szélesség 41° 51', nyugati hosszúság 49° 52' területen.
1 óra 45 perc: az Amerika jégjelentése: északi szélesség 41° 27', nyugati hosszúság 50° 8'.
Este 7 óra: a hőmérséklet 43° (F), vagyis 6,1 °C.
7 óra 30 perc: a hőmérséklet 39° (F), vagyis 3,8 °C.
7 óra 30 perc: a Californian jeget jelent az északi szélesség 42° 3'-nél.
9 óra (este): a hőmérséklet 33° (F), alig fagypont alatt.
9 óra 30 perc (este): Lightoller második tiszt figyelmezteti a hajóácsot és a gépházat, ügyeljenek a friss víztartalékra, nehogy befagyjanak a tartályok, az árbockosarat jégügyeletre utasítja.
9 óra 40 perc: a Mesaba jeget jelent az északi szélesség 42°-41° 25', nyugati hosszúság 49°-50° 30' területen.
10 óra este: a hőmérséklet 32° (F).
10 óra 30 perc: a tengervíz hőmérséklete 3I°-ra süllyedt, fagypont alá.
11 óra (este): a Californian jégveszélyt jelez, de megszakad az adás, mielőtt pontos helymeghatározást adna.
11 óra 40 perc (este): a hajó összeütközik a jégheggyel, az északi szélesség 41° 46', nyugati hosszúság 50° 14'-nél.
1912. április 15.
12 óra 5 perc: kiadják a parancsot, hogy tegyék szabaddá a mentőcsónakokat és sorakoztassák fel az utasokat és a teljes személyzetet.
12 óra 15 perc: az első segélykérő rádiójelzések.
12 óra 45 perc: fellövik az első rakétát.
12 óra 45 perc: leeresztik az első, a 7-es számú mentőcsónakot.
1 óra 40 perc: fellövik az utolsó rakétát.
2 óra 5 perc: leeresztik az utolsó csónakot (D összecsukható mentőcsónak).
2 óra 10 perc: az utolsó rádiójelzés.
2 óra 18 perc: kialszik az elektromos világítás.
2 óra 20 perc: a hajó elsüllyed.
3 óra 30 perc: a csónakok észlelik a Carpathia rakétáit.
4 óra 10 perc: a Carpathia felveszi az első mentőcsónakot (a 2-est).
8 óra 30 perc: beérkezik az utolsó mentőcsónak (a 12-es).
8 óra 50 perc: a Carpathia 705 túlélővel elindul New York felé.
Egyes források:A Titanic Pusztulása című könyvből,írta:Water Lord |